Korset som anvÀndes i "Komplex", förfÀrdigades tio minuter innan uppspel pÄ PITA-dagarna pÄ Riksteatern. En kvart innan sÄgades det till i logen.
Under "Konspiration"-sommarteater i Vitabergsparken, trillade,ramlade, kastades eller dog skÄdespelaren, som spelade Gustav den III, under sista spelperioden sammanlagt 88 gÄnger under 11 förestÀllningar.
Under samma förestÀllningsperiod dök en fÄgelsvÀrm, tre barn, tvÄ hundar och en intoxikerad vuxen upp pÄ scenen, till skÄdespelarnas stora förvÄning. Sju flygplan passerade och kyrkklockorna satte igÄng vid tre tillfÀllen.
Vid "Kadaver", Àven den i Vitabergsparken, upptÀckte skÄdespelarna till sin förskrÀckelse, mitt under förestÀllning, att nÄgra lustigkurrar, bytt ut det nedgrÀvda liket mot en orange vÀgkon. DÀrefter grÀvdes liket ner en halvtimme innan start istÀllet för kvÀllen innan.
Samma förestÀllning hade f.ö. coolaste rekvisitan -en bil! En AMC Pacer, grym 70-talare! Den Äkte in och vÀnde pÄ grusplanen tvÄ gÄnger under förestÀllningen.
Annan skön rekvisita: dildon, som anvÀndes i "Motiv för medelklassen", inhandlades i en porrbutik pÄ söder, med orden: "Jag vill köpa den största dildo ni har! Nej, nej, det dÀr rÀcker inte, den mÄste vara MYCKET större...sÄdÀrja!" Dildon, som för övrigt hette DoubleDong, lÄnades sedan ut och anvÀndes i Flincks "Fadren". Den ÄterlÀmnades aldrig, sÄ Äret dÀrpÄ, nÀr "Motiv för medelklassen" skulle spelas pÄ Riksteaterns teaterdagar, var inköpsproceduren tvungen att Äterupprepas.
FörestÀllningen "Boys in da house" hette ursprungligen "BoyŽs RŽ us", men tvingades efter hot om stÀmning(!) av leksaksföretaget "ToyŽs RŽ us" att byta namn. Det nya succénamnet pÄ pojkgruppen blev dÄ "Boys in da house".
Efter sista turnéförestÀllningen av "Boys in da House" i Norrland, bestÀmde sig ensemblen för att ha avslutningsmiddag pÄ hotellet, dÀr de bodde. De gick ner till restaurangen, som var formad som en rotunda, med en liten kÄta byggd lÀngst bort, frÄn entrén sett. NÀr sÄ ensemblen frÄgade om de kunde sitta dÀr, kom motfrÄgan om de hade bestÀllt bord. NÀr svaret var nekande, meddelades att det inte gick att sitta dÀr. Det hjÀlpte inte att hÀvda att man bodde pÄ hotellet. "-Ok, sÄ om vi gÄr upp pÄ vÄra rum och ringer ner och bestÀller bord, dÄ kan vi fÄ sitta i kÄtan?" Svar ja!
Ensemblen bestĂ€mde sig för att sĂ€tta sig i restaurangdelen istĂ€llet. NĂ€r sĂ„ maten var avklarad och kaffe med avec var indukat, hade de fĂ„ gĂ€ster som suttit i kĂ„tan, lĂ€mnat restaurangen. Plötsligt startar dock ett vĂ€ldigt ovĂ€sen inifrĂ„n, den nu förmodade tomma, kĂ„tan. Det lĂ„ter, som om nĂ„gon kastar stekpannor och okvĂ€dingsord fyller lokalen. Vid förfrĂ„gan, lĂ„ter servitrisen meddela: "Jo, det Ă€r nĂ„t som hĂ€nde ganska nyligen, det Ă€r Ă„tta Ă„r sen nu. Ăgarn, han fick barn med en servitris! SĂ„ varje lördag sĂ€tter frun igĂ„ng dĂ€r inne... Servitrisen? Jo, hon jobbar kvar."
Under en turnésvÀng med "De Meningslösa", fick de förfrÄgan om att upptrÀda pÄ KDU:s (Kristen demokratisk ungdom) ÄrsstÀmma i Vetlanda. DÄ förestÀllningen innehöll en hel del profant sprÄk, var ensemblen tveksam, men tackade ÀndÄ ja. Det visade sig att de skulle ersÀtta Lars-à ke "Babsan" Wilhemsson (!), som av okÀnd anledning stÀllt in. Vid receptionen pÄ Stadhotellet blir ensemblen extremt suspekt behandlade, nÀr de sÀger att de ska upptrÀda dÀr. Det visar sig att det Àr Girls night out, pÄ nedervÄningen och de vÀntar pÄ de manliga stripporna. VÀl pÄ plats pÄ övervÄningen gÄr det dock mycket bra och alla blir goa i grupp, könsorden till trots.
"Hemma hos à sa och Malin" spelades i en vanlig lÀgenhet, i innerstaden. Publiken satt, bokstavligt talat, i scenografin.
Vid en spelning av "KÀnsligt och Smakfullt", i Mjölby, dök det inte upp nÄgon publik. Arrangören hade missat med marknadsföringen och tvÄ stora evenemang i staden hade lockat man ur huse. Han blev höggradigt förbannad, nÀr det gick upp för honom hur landet lÄg. DÀr stod han, med tiotalet restaurang och barpersonal, tre komiker (Bergsten, Ferm, Gustavsson) och inga gÀster. Men, flexibel kille som han var, klappade han igen stÀllet och gjorde om kvÀllen till en personalfest. Efter maten höjdes röster för att förestÀllningen ÀndÄ skulle gÄ av stapeln. Komikerna, som kÀnde sig aningen obekvÀma i situationen, gick med pÄ att köra. PÄ ett villkor: att personalen, sedan skulle upptrÀda för dem! Förslaget godtogs. Först intog de tre komikerna scenen och upptrÀdde inför den drygt tiohövdade skaran. Sedan satte sig de tre ner och tittade med stora ögon pÄ de tio (som framförde hits frÄn tidigare personalfestkvÀllar)!
NĂ€r "KĂ€nsligt och smakfullt" skulle framföras i Ărebro, under humorfestivalen Skratt-95, visade det sig, att den anvisade scenen, lĂ„g avigt till mellan tvĂ„ större scener, samt att konkurrerande evenemang var utdelningen av ett humorpris till Gösta Ekman. I frustration bestĂ€mde sig dĂ„ komikerna, för att göra nĂ„got uppseendevĂ€ckande. Hela förestĂ€llningen framfördes i bara mĂ€ssingen. NĂ€r sĂ„ pristagarens fru, Marie-Louise Ekman, skulle uppsöka damernas, fastnade hon framför spektaklet. Hon vĂ€nde snabbt tillbaka in i festsalen och ropade: "Gösta! Gösta, kom! Dom Ă€r nakna!" FestföremĂ„let och en stor del av det uppvaktande följet anslöt raskt och hejade glatt fram resten av förestĂ€llningen.
Under "Konspiration"-sommarteater i Vitabergsparken, trillade,ramlade, kastades eller dog skÄdespelaren, som spelade Gustav den III, under sista spelperioden sammanlagt 88 gÄnger under 11 förestÀllningar.
Under samma förestÀllningsperiod dök en fÄgelsvÀrm, tre barn, tvÄ hundar och en intoxikerad vuxen upp pÄ scenen, till skÄdespelarnas stora förvÄning. Sju flygplan passerade och kyrkklockorna satte igÄng vid tre tillfÀllen.
Vid "Kadaver", Àven den i Vitabergsparken, upptÀckte skÄdespelarna till sin förskrÀckelse, mitt under förestÀllning, att nÄgra lustigkurrar, bytt ut det nedgrÀvda liket mot en orange vÀgkon. DÀrefter grÀvdes liket ner en halvtimme innan start istÀllet för kvÀllen innan.
Samma förestÀllning hade f.ö. coolaste rekvisitan -en bil! En AMC Pacer, grym 70-talare! Den Äkte in och vÀnde pÄ grusplanen tvÄ gÄnger under förestÀllningen.
Annan skön rekvisita: dildon, som anvÀndes i "Motiv för medelklassen", inhandlades i en porrbutik pÄ söder, med orden: "Jag vill köpa den största dildo ni har! Nej, nej, det dÀr rÀcker inte, den mÄste vara MYCKET större...sÄdÀrja!" Dildon, som för övrigt hette DoubleDong, lÄnades sedan ut och anvÀndes i Flincks "Fadren". Den ÄterlÀmnades aldrig, sÄ Äret dÀrpÄ, nÀr "Motiv för medelklassen" skulle spelas pÄ Riksteaterns teaterdagar, var inköpsproceduren tvungen att Äterupprepas.
FörestÀllningen "Boys in da house" hette ursprungligen "BoyŽs RŽ us", men tvingades efter hot om stÀmning(!) av leksaksföretaget "ToyŽs RŽ us" att byta namn. Det nya succénamnet pÄ pojkgruppen blev dÄ "Boys in da house".
Efter sista turnéförestÀllningen av "Boys in da House" i Norrland, bestÀmde sig ensemblen för att ha avslutningsmiddag pÄ hotellet, dÀr de bodde. De gick ner till restaurangen, som var formad som en rotunda, med en liten kÄta byggd lÀngst bort, frÄn entrén sett. NÀr sÄ ensemblen frÄgade om de kunde sitta dÀr, kom motfrÄgan om de hade bestÀllt bord. NÀr svaret var nekande, meddelades att det inte gick att sitta dÀr. Det hjÀlpte inte att hÀvda att man bodde pÄ hotellet. "-Ok, sÄ om vi gÄr upp pÄ vÄra rum och ringer ner och bestÀller bord, dÄ kan vi fÄ sitta i kÄtan?" Svar ja!
Ensemblen bestĂ€mde sig för att sĂ€tta sig i restaurangdelen istĂ€llet. NĂ€r sĂ„ maten var avklarad och kaffe med avec var indukat, hade de fĂ„ gĂ€ster som suttit i kĂ„tan, lĂ€mnat restaurangen. Plötsligt startar dock ett vĂ€ldigt ovĂ€sen inifrĂ„n, den nu förmodade tomma, kĂ„tan. Det lĂ„ter, som om nĂ„gon kastar stekpannor och okvĂ€dingsord fyller lokalen. Vid förfrĂ„gan, lĂ„ter servitrisen meddela: "Jo, det Ă€r nĂ„t som hĂ€nde ganska nyligen, det Ă€r Ă„tta Ă„r sen nu. Ăgarn, han fick barn med en servitris! SĂ„ varje lördag sĂ€tter frun igĂ„ng dĂ€r inne... Servitrisen? Jo, hon jobbar kvar."
Under en turnésvÀng med "De Meningslösa", fick de förfrÄgan om att upptrÀda pÄ KDU:s (Kristen demokratisk ungdom) ÄrsstÀmma i Vetlanda. DÄ förestÀllningen innehöll en hel del profant sprÄk, var ensemblen tveksam, men tackade ÀndÄ ja. Det visade sig att de skulle ersÀtta Lars-à ke "Babsan" Wilhemsson (!), som av okÀnd anledning stÀllt in. Vid receptionen pÄ Stadhotellet blir ensemblen extremt suspekt behandlade, nÀr de sÀger att de ska upptrÀda dÀr. Det visar sig att det Àr Girls night out, pÄ nedervÄningen och de vÀntar pÄ de manliga stripporna. VÀl pÄ plats pÄ övervÄningen gÄr det dock mycket bra och alla blir goa i grupp, könsorden till trots.
"Hemma hos à sa och Malin" spelades i en vanlig lÀgenhet, i innerstaden. Publiken satt, bokstavligt talat, i scenografin.
Vid en spelning av "KÀnsligt och Smakfullt", i Mjölby, dök det inte upp nÄgon publik. Arrangören hade missat med marknadsföringen och tvÄ stora evenemang i staden hade lockat man ur huse. Han blev höggradigt förbannad, nÀr det gick upp för honom hur landet lÄg. DÀr stod han, med tiotalet restaurang och barpersonal, tre komiker (Bergsten, Ferm, Gustavsson) och inga gÀster. Men, flexibel kille som han var, klappade han igen stÀllet och gjorde om kvÀllen till en personalfest. Efter maten höjdes röster för att förestÀllningen ÀndÄ skulle gÄ av stapeln. Komikerna, som kÀnde sig aningen obekvÀma i situationen, gick med pÄ att köra. PÄ ett villkor: att personalen, sedan skulle upptrÀda för dem! Förslaget godtogs. Först intog de tre komikerna scenen och upptrÀdde inför den drygt tiohövdade skaran. Sedan satte sig de tre ner och tittade med stora ögon pÄ de tio (som framförde hits frÄn tidigare personalfestkvÀllar)!
NĂ€r "KĂ€nsligt och smakfullt" skulle framföras i Ărebro, under humorfestivalen Skratt-95, visade det sig, att den anvisade scenen, lĂ„g avigt till mellan tvĂ„ större scener, samt att konkurrerande evenemang var utdelningen av ett humorpris till Gösta Ekman. I frustration bestĂ€mde sig dĂ„ komikerna, för att göra nĂ„got uppseendevĂ€ckande. Hela förestĂ€llningen framfördes i bara mĂ€ssingen. NĂ€r sĂ„ pristagarens fru, Marie-Louise Ekman, skulle uppsöka damernas, fastnade hon framför spektaklet. Hon vĂ€nde snabbt tillbaka in i festsalen och ropade: "Gösta! Gösta, kom! Dom Ă€r nakna!" FestföremĂ„let och en stor del av det uppvaktande följet anslöt raskt och hejade glatt fram resten av förestĂ€llningen.